Sănătatea Press Group recomandă:

x
Inchide X Abecedar FaceBook
Abecedar nutritie
Facebook abecedar nutritite  twitter
Durata de viata poate fi prelungita mergand pe jos chiar si mai puțin de doua ore pe saptamana | Top 3 beneficii ale ceaiului verde in lupta cu cancerul | Stresul poate afecta sistemului digestiv in aceeasi masura ca mancarea nesanatoasa | OMS: Mii de nou-nascuti mor, zilnic, in pofida reducerii mortalitatii in randul copiilor sub cinci ani | Noutatile in domeniul neuropatiei diabetice, dezbatute la al V-lea Congres National de Neuropatie Diabetica si Picior Diabetic | Studiu: Schizofrenia afecteaza conectivitatea intregului creier | Fibrilatia atriala apare cu zece ani mai devreme la barbati, decat la femei | Studiu: Testele care estimeaza rezerva ovariana nu prezic fertilitatea unei femei | Aproximativ 280 de bucuresteni au facut testele pentru Hepatita C in aceasta dimineata | Studiu: Mai mult de jumatate dintre adultii romani sunt supraponderali si obezi |

Prof. dr. Nicolae Hâncu ne învață cum să planificăm ceea ce mâncăm

Share


cum sa planificam ceea ce mancam

 După principiul “o imagine valorează cât o mie de cuvinte”, nutriţioniștii folosesc numeroase scheme, simboluri şi figuri pentru a transmite corect sfaturile şi îndemnurile lor pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos , bazată pe o alimentaţie corectă. Aşa a apărut şi piramida alimentară . “Gândit” de specialiştii Departamentului Agriculturii din Statele Unite ale Americii în urmă cu multe decenii, acest instrument de învăţare ne ajută să folosim corect alimentele de care dispunem şi de care avem nevoie, pentru a ne bucura de o alimentaţie sănătoasă şi, implicit de o greutate sănătoasă.

Tot mai multe persoane acordă mai multă importanţă informaţiilor descrise pe ambalajele alimentelor, concentrându-se în special asupra valorilor nutriţionale şi calorice. La fel de important este şi modul în care preparăm şi porţionăm corect alimentele pentru buna funcţionare a organismului, lecție pe care o găsim în “Abecedarul de Nutriție” , un ghid de nutriţie sănătoasă, realizat de prof. dr. Nicolae Hâncu , membru de onoare al Academiei Române, împreună cu șef lucr. dr. Cristina Niță și dr. Anca Crăciun.


Piramida alimentară cuprinde patru straturi de alimente. La bază găsim cerealele şi produsele cerealiere, bogate în glucide complexe şi în fibre, urmate de fructe şi legume, alimente bogate și ele în glucide complexe, dar şi în fructoză. Stratul al treilea este format din alimente bogate în calorii provenite din proteine, printre care amintim: lapte, brânzeturi, iaurturi, carne, pui, peste, ouă şi produse leguminoase. În vârful piramidei găsim alimentele grase şi produsele zaharoase, care sunt şi cele mai bogate în calorii , glucide simple şi grăsimi în principal saturate.


Autorii “Abecedarului de Nutriţie” - probabil cea mai importantă carte de nutriție de la profesioniști pentru publicul larg - recomandă ca alimentele din primele două straturi să fie consumate zilnic, iar cele din stratul trei, cu moderaţie. În ceea ce privește alimentele situate în vârful piramidei alimentare, specialiștii sugerează foarte multă prudență. Respectarea acestor indicații reprezintă cheia spre o alimentație sănătoasă, bazată pe un echilibru caloric şi nutritiv.


Lecția 4 din Abecedarul de Nutriţie ne arată cât de importantă este piramida alimentară atunci când o aplicăm propriului nostru organism. În opinia prof.dr. Nicolae Hâncu, primul pas îl reprezintă auto-evaluarea, adică stabilirea necesarului de calorii, în funcţie de consumul de energie zilnic și de obiceiurile alimentare. Pasul următor constă în cunoaşterea greutății corporală, care poate fi determinată prin două metode: indicele de masă corporală (IMC) şi măsurarea circumferinţei abdominale. Pentru un rezultat cât mai clar, medicii nutriţionişti recomandă folosirea ambelor metode. Dacă rezultatul ne indică o greutate normală, putem să ne construim propria noastră piramidă alimentară, iar dacă observăm că una sau ambele metode indică valori mai mici sau mai mari decât cele normale, sfatul specialiştilor este să consultăm medicul de familie sau medicul nutriţionist.


Autoplanificarea alimentaţiei este permisă doar persoanelor care au o greutate normală sau au câteva kilograme în plus, avertizează prof.dr. Nicolae Hâncu.


Abecedarul de Nutriţie ne oferă şi sfaturi practice privind metodele de calcul a indicelui de masă corporală şi de măsurare a circumferinţei abdominale, precum şi reguli de interpretare a valorilor obţinute.



lectia  de nutritie

Noutăţi

,,Abecedar de Nutriţie’’ va participa la cea de-a treia Conferinţă Naţională Sănătate prin Alimentaţie – Cel mai important eveniment ştiinţific dedicat unui stil de viaţă sănătos în ceea ce priveşte alimentaţia şi nutriţia www.sanatateprinalimentatie.ro

Comanda acum

Newsletter