Sănătatea Press Group recomandă:

x
Inchide X Abecedar FaceBook
Abecedar nutritie
Facebook abecedar nutritite  twitter
MS: A fost finalizat procesul de achizitie a vaccinului pneumococic conjugat cu 13 valente | Parintii trebuie sa acorde o atentie deosebita instalarii in masini a scaunelor pentru copii | Studiu: 56% dintre persoanele cu obezitate sar peste micul dejun | OMS incurajeaza alaptarea la san si atrage atentia asupra beneficiilor cognitive pe care aceasta le are | OMS a lansat o noua platforma de e-learning | Masuri propuse privind reducerea birocratiei din cadrul sistemului de sanatate | Proiectul Legii vaccinarii obligatorii a fost adoptat de Guvern | Colegiul Medicilor din Romania lanseaza Campania „Stop diagnostic pe net! Mergi la cabinet!” | SNMF: O mare parte dintre parintii sceptici au inteles pericolul la care isi expun copiii nevaccinandu-i | Campanie de donare de sange in Bucuresti |

Ce mâncăm în perioada Postului? Sfaturi pentru o alimentaţie corectă

Share


farfurie sanatoasa

         Postul dina­intea Învierii Domnului este cel mai lung dintre cele pa­tru posturi de durată ale Bisericii Ortodoxe, fiind denumit şi Postul Mare. Anul acesta, Postul Sfintelor Paşti a început pe 18 martie şi se va încheia în data de 5 mai. În general, postul ne oferă beneficii numeroase ce ţin atât de de bunăstarea sănătăţii corpului, cât şi de latura noastră spirituală. Aplicat greşit, poate prezenta însă tot atâtea riscuri.



Iată câteva sfaturi şi exemple de alimente recomandate pentru meniurile de zi cu zi din perioada postului, care asigură o alimentaţie sănătoasă şi detoxifierea corpului.

Regula de bază este de a şti în ce cantitate şi cum să consumăm alimentele de origine vegetală, precum soia, ciuperci, mazăre, linte etc., în aşa fel încât alimentaţia să ne ofere un aport caloric echilibrat, care să nu îngraşe, dar nici să nu slăbească.

  • Micul dejun:  fie putem înlocui lactatele cu iaurturi şi lapte din soia, fie optăm pentru fulgi cu ceai şi pâine prăjită. Tot la micul dejun, putem alege salată de vinete, zacuscă sau humus, evident în cantitate adecvată şi cu un adaos de ulei minim.Bineînţeles, nu vor lipsi fructele, însă atenţie la calorii: nu se vor depăşi 3-4 fructe pe zi.
  • Prânzul: Masa de prânz ne oferă cea mai mare varietate de alimente şi în perioada postului. Astfel, putem găti ghiveciuri de legume, mâncare de mazăre şi fasole sau preparate pe bază de orez cu legume. Este exclusă ceapa prăjită în pregătirea lor. Tot pentru prânz, sunt recomandate şi legumele la grătar sau fierte. Mare atenţie la prepararea cartofilor, unul dintre alimentele de bază pentru post. În cartea ,,Abecedar de Nutriţie”, prof. dr. Nicolae Hâncu ne recomandă  să consumăm cartofi copţi sau fierţi, în schimbul celor prăjiţi, care conţin de 3-4 ori mai multe calorii, în aceeaşi cantitate.
  • Cina: Seara avem la îndemână o bogăţie de salate, în diverse combinaţii, asezonate pentru gust cu condimente şi brânză din soia. Cel mai indicat este tofu natural, nu cel în ulei sau foarte sărat.

Tot pentru perioada postului, aflăm din Abecedarul de Nutriţie că trebuie să avem grijă la anumite capcane ce pot dăuna sănătăţii:

 

  • Consumul în exces: Pentru că mâncărurile de post nu sunt foarte săţioase, avem tendinţa să le consumăm în cantităţi mari. Astfel se explică faptul că, deşi respectă tot postul, multe persoane se îngraşă în această perioadă.
  • Atenţie la consumul de ulei şi sare! Mâncarea de post nu are gust, de aceea adăugăm ceva mai multă sare când gătim, aliment extrem de periculos în special pentru vârstnici. De asemenea, riscăm să folosim uleiul în cantităţi peste limita permisă în acestă perioadă, la salate, zacuscă, ghiveci şi alte mâncăruri gătite. Uleiul se pune din lingură, nu direct din sticlă, iar de obicei este suficient una singură.
  • Postul negru: Pentru a evita riscul îmbolnăvirii sau agravarea unor afecţiuni de care suferim, nu se recomandă postul negru. Un motiv este pierderea de substanţe nutritive şi de calorii din organism. De asemenea, postul negru poate agrava starea de sănătate a persoanelor care suferă de diabet, gastrită, enterocolită, ulcer sau anemie. Postul normal poate fi de asemenea periculos pentru persoanele care suferă de afecţiunile menţionate mai sus şi nu este recomandat pentru vârstnici şi copii. Totodată, nu se va considera postul ca o modalitate de slăbire şi nu trebuie confundată această perioadă cu o cură de slăbire.
  • Produsele de post din supermarketuri sau tip patiserie: Acestea nu numai că sunt periculoase, însă majoritatea nu îndeplinesc condiţiile de bază tradiţionale a ceea ce înseamnă, de fapt, postul. Astfel, cea mai bună mâncare de post este cea preparată acasă.

 

În final, daca obişnuiţi să respectaţi postul, Abecedarul de Nutriţie vă recomandă ca în această perioadă să aveţi grijă de sănătatea dumneavoastră, luând în calcul sfaturile şi atenţionările menţionate.


Regăsiţi mai multe informaţii despre alimentaţia de post şi detoxifierea organismului cu ajutorul alimentaţiei şi nutriţiei în ,,Abecedar de Nutriţie”, ghidul care te învaţă să fii propriul tău nutritionist!

 

lectia  de nutritie

Noutăţi

,,Abecedar de Nutriţie’’ va participa la cea de-a treia Conferinţă Naţională Sănătate prin Alimentaţie – Cel mai important eveniment ştiinţific dedicat unui stil de viaţă sănătos în ceea ce priveşte alimentaţia şi nutriţia www.sanatateprinalimentatie.ro

Comanda acum

Newsletter